Sprawozdanie Zarządu z działalności GK JSW S.A. za 2012 rok

2.1. Charakterystyka branży i konkurencja

W obszarze głównej działalności Grupy Kapitałowej znajduje się produkcja i sprzedaż:

  • węgla koksowego (hard i semi-soft) i węgla do celów energetycznych,
  • koksu i węglopochodnych.

Z uwagi na przeznaczenie produktów Grupy:

  • węgiel koksowy – produkcja koksu,
  • węgiel do celów energetycznych – produkcja energii elektrycznej i cieplnej,
  • koks – składnik wsadu do produkcji stali w hutach, odlewniach, w przemyśle chemicznym, metali nieżelaznych, przy produkcji materiałów izolacyjnych itp.

istnieje bezpośredni związek działalności Grupy z podażą i popytem na rynku węgla, koksu, stali i energii.

W 2012 roku, Grupa była jedynym, krajowym producentem węgla koksowego typu 35 (hard) oraz znaczącym producentem węgla typu 34 (semi-soft). W Polsce węgiel koksowy typu 34 produkowany jest jeszcze przez Kompanię Węglową S.A. Udział Grupy w krajowej produkcji węgla koksowego ogółem wynosi 80% (w tym odpowiednio 66% dla typu 35 i 14% dla typu 34), natomiast udział w krajowej produkcji węgla do celów energetycznych wynosi ok. 6%1. Największym producentem i konsumentem węgla od wielu lat są Chiny (ponad 3,5 mld ton). Dalsze miejsca w rankingu produkcji węgla na świecie zajmują USA, Indie, Australia, Indonezja, Rosja, RPA. W Europie liczącymi się krajami produkującymi węgiel kamienny oprócz Polski są Czechy, Niemcy, Ukraina i Rosja. Łączna produkcja węgla kamiennego nie pokrywa zapotrzebowania europejskich odbiorców, stąd potrzeba, głównie krajów zachodnich, posiłkowania się węglem pochodzącym z importu. Deficyt węgla kamiennego w Unii Europejskiej w 2011 roku wyniósł ok. 180 mln ton2, w tym węgla koksowego ok. 40 mln ton. Dla Grupy jest to szansa lokowania węgla w obrębie korzystnej renty geograficznej. Głównym rynkiem zbytu, produkowanego w Grupie węgla jest rynek polski.

W zakresie produkcji węgla koksowego typu hard, dzięki posiadanym zasobom bilansowym i operatywnym oraz znaczącemu zaangażowaniu nakładów na inwestycje, Grupa ma mocne podstawy, aby utrzymać wiodącą pozycję na europejskim rynku węgla koksowego. Grupa posiada ok. 0,5 mld ton zasobów operatywnych węgla, w tym poważne ilości węgla koksowego wysokiej jakości, o niskiej zawartości popiołu i siarki oraz o bardzo dobrych parametrach koksotwórczych, umożliwiających kierowanie oferty dla koksownictwa i energetyki zawodowej nie tylko w kraju.

Następnym, po węglu koksowym (hard), znaczącym produktem Grupy jest koks, wytwarzany przez własne koksownie z odpowiednio skomponowanej mieszanki węgli koksowych. Udział Grupy w krajowej produkcji koksu wynosi ok. 45%, co plasuje ją na polskim rynku koksu na drugim miejscu, po ArcelorMittal Poland. W strukturze globalnej konsumpcji koksu, dominującą rolę odgrywa jego zużycie w procesie wielkopiecowym, stanowiące 80% łącznej produkcji. Pozostałe 20% wykorzystywane jest w sektorach poza hutnictwem (produkcja żelazostopów, odlewnie, przemysł chemiczny, opał). Podobna struktura produkcji koksu istnieje w Grupie, gdzie strategiczne znaczenie dla produkowanego koksu stanowią rynki koksu wielkopiecowego oraz odlewniczego. Głównym rynkiem zbytu, produkowanego w Grupie koksu jest rynek europejski (ArcelorMittal, voestalpine, ThyssenKrupp, Moravia Steel, Salzgitter Flachstahl). Ze względu na uwarunkowania rynkowe (spowolnienie gospodarcze, niska dynamika poziomu produkcji stali w Europie, wysoki stan zapasów koksu), znaczącym rynkiem zbytu koksu były wysyłki do klientów zamorskich. Tym samym, koks wyprodukowany w koksowniach Grupy znalazł nabywców w Indiach czy Brazylii. Koks oferowany z Polski na rynkach zamorskich skutecznie konkuruje z koksem rosyjskim, ukraińskim, japońskim czy kolumbijskim.

Różnorodność oferowanych przez Grupę produktów węglowych i koksowych pozwala działać Grupie na wielu rynkach i elastycznie zarządzać polityką handlową, dostosowując się do bieżących uwarunkowań rynkowych.