Sprawozdanie Zarządu z działalności JSW S.A. za 2012 rok

4.8.2. Postępowania administracyjne

Poza opisanymi poniżej postępowaniami podatkowymi, Spółka nie uczestniczy w postępowaniach administracyjnych, które mogłyby mieć istotny niekorzystny wpływ na działalność operacyjną, sytuację finansową i rentowność.

Postępowania podatkowe

Postępowania w zakresie podatku od nieruchomości od wyrobisk górniczych

JSW S.A. jest stroną postępowań sądowoadministracyjnych oraz podatkowych w zakresie podatku od nieruchomości. Przedmiotem sporu jest kwalifikacja wyrobisk górniczych oraz budowli i urządzeń w nich się znajdujących na cele ewentualnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Spór dotyczy lat 2003-2009 w zakresie wyrobisk górniczych położonych w następujących Gminach: Jastrzębie-Zdrój, Ornontowice, Gierałtowice, Pawłowice, Mszana, Suszec i Świerklany. Postępowania toczą się w związku z wydanymi przez organy podatkowe decyzjami określającymi zobowiązania podatkowe, jak również w związku z wnioskami o stwierdzenie nadpłaty złożonymi przez Spółkę.

Po korzystnym wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 13 września 2011 r. (sprawa zawisła pod sygn. P 33/09), w którym Trybunał stwierdził jednoznaczne wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości wyrobisk górniczych (kosztów drążenia) oraz uzależnienie opodatkowania urządzeń i obiektów znajdujących się w tych wyrobiskach od ich klasyfikacji jako budowli w rozumieniu Prawa budowlanego, nadal prowadzone są postępowania podatkowe.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach we wszystkich sprawach wydał korzystne dla JSW S.A. wyroki odnoszące się do kwestii opodatkowania wyrobisk górniczych oraz ich wyposażenia, w których Sąd, co do zasady, uchylił wydane w tym zakresie decyzje podatkowe. Zasadność tych orzeczeń została zakwestionowana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach jak również Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej, które wniosły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego na wszystkie korzystne dla JSW S.A. wyroki. JSW S.A. składając odpowiedzi na złożone kasacje wniosła o ich oddalenie. Dodatkowo Spółka złożyła również wniosek do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozpoznanie poza kolejnością wpływu pierwszej skargi kasacyjnej dotyczącej Gminy Ornontowice za 2003 rok przywołując w treści wniosku sygnatury pozostałych spraw. Naczelny Sąd Administracyjny w miesiącu lipcu i wrześniu 2012 r. wydał dwa pozytywne dla branży górniczej orzeczenia rozstrzygające kwestię podziemnych wyrobisk górniczych po wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Naczelny Sąd Administracyjny przywołując w uzasadnieniu treść wyroku Trybunału Konstytucyjnego, podzielił jego podgląd, że wyrobisko górnicze nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, akceptując jednocześnie, iż przedmiotem opodatkowania mogą być jednak obiekty i urządzenia zlokalizowane w wyrobiskach. Sąd podkreślił, że podstawa opodatkowania nie może uwzględniać wartości wyrobiska górniczego liczonej kosztami jego wydrążenia.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach w kilku sprawach JSW S.A. uchyliło decyzje Gmin i przekazało sprawy do ponownego rozpatrzenia. Gminy prowadząc postępowania wskazują, iż przedmiotem opodatkowania mogą być obiekty i urządzenia zlokalizowane w wyrobiskach, jednocześnie kwalifikując całe wyrobisko (koszty drążenia) wraz ze znajdującą się w nich infrastrukturą do opodatkowania. JSW S.A. w efekcie prowadzonych przez Gminy postępowań otrzymała decyzje ustalające zobowiązanie w tej samej wysokości jak w decyzjach pierwotnych, które zostały uchylone przez Kolegium. Od powyższych decyzji podatkowych JSW S.A. wniosła odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach. Stanowisko Gmin w przypadku wszczynanych postępowań podatkowych za kolejne lata jest identyczne, Gminy w decyzjach kwalifikują całe wyrobisko (koszty drążenia) wraz ze znajdującą się w nich infrastrukturą do opodatkowania. Również od tych decyzji JSW S.A. wniosła odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach.

Kwota sporna, w ramach toczących się postępowań przed organami administracji publicznej, wynosi łącznie 169,2 mln zł. Kwota rezerw i ujętych zobowiązań z uwagi na korzystne orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego oraz zapadłe wyroki Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na dzień 31 grudnia 2011 r. wynosiła 65,2 mln zł. Na dzień 31 grudnia 2012 r. łączna wartość rezerw i zobowiązań wynosi 147,6 mln zł, w tym kwota rezerwy w wysokości 83,4 mln zł oraz zobowiązań w wysokości 64,2 mln zł.

Postępowania w zakresie podatku od nieruchomości od infrastruktury kolejowej

JSW S.A. jest stroną postępowań podatkowych i postępowania sądowoadministracyjnego w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od nieruchomości od gruntów i budowli związanych z infrastrukturą kolejową za lata 2007-2009. Przedmiotem sporu jest zakres zwolnienia przedmiotowego tego rodzaju gruntów i budowli z podatku od nieruchomości w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. Spółka złożyła wnioski o stwierdzenie nadpłaty przez organy podatkowe w Gminach Ornontowice oraz Gierałtowice (w Gminie Czerwionka-Leszczyny Spółka uzyskała stwierdzenie nadpłaty). Pozostająca łączna kwota sporna wynosi 1,1 mln zł.

Postępowanie w zakresie możliwości zaliczenia wypłat dla pracowników do kosztów podatkowych

Spółka była stroną postępowania sądowoadministracyjnego w związku z negatywną interpretacją indywidualną prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem sporu była możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości brutto wypłat przyznanych z podziału wyniku finansowego netto w dniu ich dokonania lub pozostawienia do dyspozycji pracownika wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, w części finansowanej przez płatnika składek. Spółka otrzymała częściowo niekorzystną interpretację indywidualną prawa podatkowego, zmienioną następnie z urzędu przez Ministra Finansów na całkowicie niekorzystną. JSW S.A. złożyła skargę na zmienioną interpretację do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który wyrokiem z dnia 6 grudnia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 160/10) uznał stanowisko Ministra Finansów za prawidłowe. Dnia 5 stycznia 2011 r., Spółka złożyła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. W dniu 3 października 2012 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie wydał wyrok oddalający skargę kasacyjną JSW S.A.

Jednocześnie Spółka wystąpiła 15 czerwca 2012 r. z nowym wnioskiem o interpretację indywidualną w tym zakresie przedstawiając nowy stan faktyczny (ewidencjonowanie zdarzeń księgowych oraz sporządzanie sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF). Dnia 18 września 2012 r. otrzymano negatywną interpretację indywidualną, którą  JSW S.A. 4 grudnia 2012 r. zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia sporu Spółka będzie mogła zaliczyć wyższe koszty w koszty uzyskania przychodu, a w konsekwencji spadnie efektywna stopa podatkowa.

W identycznym stanie prawnym jednostka Grupy uzyskała 5 listopada 2012 r. pozytywną interpretację Ministra Finansów  Sygn. IBPBI/2/423-958/12/AP (w zakresie wypłaty z zysku) po ponownym rozpatrzeniu, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 29 maja 2012 r. Sygn. akt II FSK 2275/10 oddalającym skargę kasacyjną wniesioną przez Organ Skarbowy.