Ikona BIPIkona Portal PracownikaIkona pocztyFacebookTwitterInstagramYoutubeLinkedinRSSIkona szukaniaPLEN

Elektromobilność pod ziemią

Cicha praca, brak spalin, mniejsza awaryjność, a do tego szybkie ładowanie podobnie jak w samochodzie elektrycznym. To zalety stosowania lokomotyw wyposażonych w akumulatory nowej generacji. Przekonali się o tym maszyniści z Ruchu Borynia.

zdjęcia: Dawid Lach

Transport podziemny w Boryni jest realizowany za pomocą maszyn z napędem spalinowym oraz elektrycznym. Maszyny elektryczne umożliwiają bardziej komfortową oraz bezpieczną pracę.

Ze względu na brak zajezdni lokomotyw na poziomie 950 m do tej pory użytkowaliśmy maszyny z napędem spalinowym. W tym rejonie dochodziło do przekroczenia temperatury powyżej 28 stopni, dlatego organizowaliśmy pracę w systemie czterozmianowym. Wdrożenie lokomotywy akumulatorowej typu Electra pozwoliło na obniżenie temperatury na stanowisku pracy maszynisty. Teraz możemy prowadzić pracę w systemie trzyzmianowym – mówi Dariusz Piżyk, kierownik robót górniczych transportu dołowego Ruchu Borynia.

Górnicza lokomotywa akumulatorowa umożliwia transport ludzi, ładunków i urządzeń. Ładowanie jej akumulatorów możliwe jest w strefie zagrożonej wybuchem pyłu węglowego i metanu. To nie tylko eliminuje potrzebę utrzymywania dodatkowego wyrobiska z ładownią akumulatorów, czy też gospodarki paliwem w przypadku lokomotyw spalinowych, ale także znacząco obniża koszty związane z obsługą.

Maszyny spalinowe tankujemy na stacjach, akumulatory kwasowo-wodorowe ładujemy w specjalnych komorach, a w przypadku zastosowania akumulatorów nowej generacji ładowanie odbywa się poprzez podłączenie pojedynczej maszyny za pomocą przewodu do kopalnianych wyłączników stycznikowych – mówi Szymon Szewczyk, maszynista z oddziału GPD. – Ładowanie jest szybsze i wygodniejsze. Przebiega praktycznie tak samo jak ładowanie samochodu elektrycznego – dodaje.

Eksploatacja maszyn spalinowych wymaga codziennych przeglądów, a dodatkowym kosztem jest także ich serwis. W przypadku maszyn elektrycznych przeglądy są dużo rzadsze i tańsze. Lokomotywa Electra wyposażona jest w bezobsługowy akumulator oraz w system pozwalający odzyskiwać energię podczas hamowania kinetycznego. Nowy model maszyny posiada dwa biegi oraz tempomat. Na wyższym biegu maksymalna prędkość lokomotywy wynosi 5 m/s, natomiast na niższym biegu możliwy jest rozruch w trybie wolnego startu. Ciekawostką jest tempomat, który pozornie na początku był określany, jako niepotrzebny wynalazek. Okazuje się, że podjeżdżanie w tym trybie jest nagminnie wykorzystywane przez maszynistów, ponieważ jest bardzo precyzyjne. Stała, regulowana co 0,1 m/s prędkość umożliwia bardziej kontrolowane łączenie maszyny z jednostkami.

Lokomotywy elektryczne z możliwością ładowania w przekopie w niedalekiej przyszłości prawdopodobnie wyprą maszyny z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Zakupiliśmy już dwa akumulatory kwasowe-suche z możliwością zastosowania na lokomotywach Lea BM12. Pierwsze analizy ekonomiczne są pozytywne, jeżeli sprawdzą się nasze oczekiwania, to zrezygnujemy z akumulatorów kwasowo-wodorowych na rzecz kwasowo-suchych, które również są przystosowane do ładowania w wyrobisku górniczym. Wtedy będziemy mogli zlikwidować ładownię akumulatorów na poziomie 838 m, co znacząco obniży koszty stałe – podsumowuje Dariusz Piżyk.

Długość całkowita Electry to 5 metrów, a jej maksymalna prędkość jazdy wynosi 5 m/s.
Ciągnik Electra wyposażony jest w bezobsługowy akumulator.
Ładowanie maszyny elektrycznej odbywa się poprzez połączenie jej za pomocą przewodu do KWS .
Lokomotywa ładowana elektrycznie nie jest już dodatkowym źródłem ciepła w wyrobisku.
Maszyna posiada dwa biegi oraz tempomat.
Poziom naładowania akumulatora oraz inne parametry wyświetla komputer pokładowy.

Inne aktualności

Transmisja internetowa konferencji dotyczącej wyników Grupy Kapitałowej JSW za I kwartał 2024 roku

Zarząd Jastrzębskiej Spółki Węglowej S.A. serdecznie zaprasza na transmisję internetową wyników finansowych Grupy Kapitałowej JSW za I kwartał 2024 roku, która odbędzie się w dniu 22 maja 2024 roku (środa) o godz. 9:00

„Transformacja dla przyszłości”

To hasło XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w Katowicach. W sesjach tematycznych podczas największego biznesowego wydarzenia w tej części Europy wzięli udział Adam Rozmus, zastępca prezesa zarządu JSW ds. technicznych i operacyjnych oraz Jolanta…

Drugie życie banerów

W Jastrzębskiej Spółce Węglowej niepotrzebne banery reklamowe zamiast na wysypisko, trafiają do pracowni krawieckiej. Tam powstają z nich estetyczne i wytrzymałe torby na zakupy. Ekologiczny projekt pod hasłem „drugie życie banerów” jest wspólnym przedsięwzięciem…

Pamiętamy. Hołd ofiarom katastrof górniczych

Pamięci górników, którzy zginęli w katastrofach do jakich doszło w Ruchu Zofiówka w 2018 i 2022 roku, poświęcone były uroczystości, które odbyły się dziś w kopalnianej cechowni. W rocznicę dramatycznych wydarzeń, oddano hołd piętnastu ofiarom obu katastrof.

Prawie miliard złotych zysku Grupy Kapitałowej JSW

Spadek cen surowców, wzrost kosztów produkcji oraz obłożenie składką solidarnościową w wysokości 1,6 mld zł (jako jedynej firmy w Polsce) odbiły się na wynikach finansowych Spółki. Mimo tego, Grupa Kapitałowa JSW zakończyła miniony rok zyskiem netto w wysokości prawie 1…

Rocznica katastrofy w kopalni Pniówek

Mijają dwa lata od największej katastrofy w historii Jastrzębskiej Spółki Węglowej i polskiego górnictwa. 20 kwietnia 2022 roku w kopalni Pniówek życie straciło 16 górników i ratowników górniczych.

Więcej aktualności