Czynniki ryzyka związane z otoczeniem prawnym

Trudności w zakresie otrzymywania lub wznawiania koncesji i zawierania umów użytkowania górniczego w wymaganym terminie
Główna działalność Grupy uzależniona jest od utrzymania w mocy posiadanych przez nią koncesji, przestrzegania przez nią warunków tych koncesji oraz zdolności do zapewnienia sobie nowych koncesji. Udzielenie nowej koncesji wydobywczej lub przedłużenie ważności koncesji obowiązującej wymaga spełnienia pewnych wymogów określonych przepisami prawa. Udzielenia koncesji lub jej przedłużenia można odmówić, jeżeli zamierzona działalność narusza wymogi ochrony środowiska, przeznaczenie nieruchomości lub zagraża ich bezpieczeństwu albo zagraża obronności i bezpieczeństwu państwa i jego obywateli. Grupa prowadzi uzgodnienia z organami samorządów terytorialnych w zakresie udostępnienia zasobów węgla znajdujących się w złożach sąsiadujących z kopalniami. Udzielenie koncesji na wydobywanie kopalin odbywa się na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku na podstawie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Warunkiem uzyskania nowych koncesji jest m.in. wprowadzenie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zmian uwzględniających możliwość wydobywania węgla kamiennego. Bez udostępnienia nowych złóż żywotność kopalń może ulec znacznemu skróceniu.

Jeżeli koncesje Grupie zostaną cofnięte lub Grupie odmówione zostanie przyznanie nowych bądź przedłużenie obowiązujących koncesji, Grupa może nie zdołać w pełni wykorzystać zidentyfikowanych złóż surowców mineralnych, co mogłoby wywrzeć istotny negatywny wpływ na wyniki i perspektywy działalności Grupy.

Grupa może podlegać podwyższonemu podatkowi akcyzowemu od gazu węglowego i gazu koksowniczego po 31 października 2013 r.
Na gruncie dyrektywy 2003/96/WE podatkowi akcyzowemu podlega również gaz węglowy i gaz koksowniczy sklasyfikowane w nomenklaturze scalonej pod kodem CN 2705. Jednocześnie dyrektywa ta upoważnia do wprowadzenia całkowitego lub częściowego zwolnienia lub obniżki w zakresie poziomu opodatkowania produktów objętych kodem CN 2705 (w tym gazu koksowniczego, węglowego) pod warunkiem, że są one wykorzystywane do celów opałowych. Ustawa o podatku akcyzowym przewiduje zwolnienie z podatku akcyzowego dla pozostałych paliw gazowych do czasu obowiązywania zwolnienia dla gazu ziemnego, tj. do 31 października 2013 r. lub do czasu, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium Polski osiągnie 25%. W dniu 30 stycznia 2013 r. ukazał się projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym. W najbliższych miesiącach będą trwały uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje, które doprowadzą do ostatecznego ukształtowania brzmienia nowych przepisów w zakresie opodatkowania gazu podatkiem akcyzowym. Regulacje w projektowanym brzmieniu zawierają wiele wyłączeń z opodatkowania, np.: zużycie w celach opałowych w procesie produkcji energii elektrycznej oraz łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej, co dotyczy gazu z odmetanowania sprzedawanego przez Grupę. W świetle powyższego jedynie sprzedaż gazu w celu skroplenia potencjalnie mogłaby być objęta ryzykiem akcyzy, jednak proponowane zapisy przenoszą to ryzyko na kupującego lub spowodują wzrost cen o akcyzę. Niemniej do czasu ostatecznego ukształtowania się przepisów nie można wykluczyć wprowadzenia niekorzystnych zmian powodujących potencjalne obciążenie Grupy podatkiem akcyzowym.

Jednostka dominująca może być zobowiązana do naprawienia szkód górniczych lub rekultywacji terenów górniczych w zakresie szerszym niż planowano
Zgodnie z Prawem geologicznym i górniczym na Grupie ciąży obowiązek naprawienia powstałych szkód górniczych i może ona zostać zobowiązana do przywrócenia gruntów do stanu poprzedniego sprzed rozpoczęcia prac górniczych. Jakiekolwiek zmiany w prawie, które zaostrzałyby te wymogi mogą skutkować wzrostem kosztów związanych z taką rekultywacją lub naprawą szkód.

Grupa może być zmuszona do dostosowania swojej działalności do Polityki Klimatycznej UE
Jednym z celów priorytetowych Unii Europejskiej jest przeciwdziałanie zmianom klimatycznym poprzez m.in. ograniczanie zużycia naturalnych surowców energetycznych, wprowadzanie nowoczesnych i efektywnych technologii w zakresie produkcji energii, ograniczanie emisji dwutlenku węgla, zmniejszanie zużycia energii oraz zwiększenie znaczenia energetyki odnawialnej. Dla osiągnięcia tych celów Unia Europejska wprowadziła pakiet o nazwie „3x20% do 2020 roku”. Jak pokazują ostatnie lata, Komisja Europejska jest bardzo konsekwentna w realizacji powyższych celów i jest wysoce prawdopodobne, że wszelkie przyszłe decyzje odnoszące się do powyższych kwestii będą zmierzały do dalszego zaostrzania standardów związanych z zużyciem, efektywnością oraz jakością energii.

Obowiązki dotyczące konieczności zwiększenia zużycia energii ze źródeł odnawialnych
SEJ, jako przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej i obrotem oraz sprzedające energię elektryczną odbiorcom końcowym zobowiązane jest do uzyskania i przedstawienia do umorzenia Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki świadectw pochodzenia energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii (tzw. zielonych certyfikatów) lub uiścić opłatę zastępczą.

Istnieje również ryzyko, że koszt pozyskania certyfikatu lub wysokość opłaty zastępczej będzie w kolejnych latach wzrastać. Ponadto, nieprzedstawienie Prezesowi Urzędu Regulacji Energetyki certyfikatów do umorzenia lub nieuiszczenie opłaty zastępczej powoduje nałożenie przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki kary na przedsiębiorstwo, co w konsekwencji może mieć negatywny wpływ na działalność Grupy, sytuację finansową i wyniki działalności Grupy.

Grupa jest członkiem wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
Koksownia Przyjaźń, KK Zabrze oraz SEJ są uczestnikami wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych w związku z emisją dwutlenku węgla.
Ewentualna konieczność nabycia uprawnień na aukcji lub konieczność realizacji projektów mających na celu ograniczenie emisji może mieć negatywny wpływ na sytuację finansową Grupy.

Grupa będzie zmuszona dostosować swoją działalność do Dyrektywy o Emisjach Przemysłowych
Dyrektywa o Emisjach Przemysłowych weszła w życie 6 stycznia 2011 r. Określa ona zasady związane ze zintegrowanym przeciwdziałaniem i kontrolą zanieczyszczeń związanych z prowadzeniem działalności przemysłowej jak również zasady związane z redukcją emisji do powietrza, wody i gleby. Okres implementacji Dyrektywy o Emisjach Przemysłowych kończy się 7 stycznia 2013 r., co oznacza, że po upływie tego terminu instalacje przemysłowe będą musiały spełniać standardy emisyjne określone w Dyrektywie o Emisjach Przemysłowych.

Grupa może być objęta zaostrzonymi standardami i regulacjami prawnymi w zakresie ochrony środowiska
Regulacje prawne odnoszące się do środowiska i korzystania z zasobów naturalnych ulegają ciągłym zmianom, a tendencją ostatnich lat w tym zakresie jest zaostrzanie obowiązujących standardów, co może mieć negatywny wpływ na działalność Grupy. Zmiany w prawie ochrony środowiska mogą prowadzić do konieczności dostosowania działalności Grupy do nowych wymogów (np. wprowadzenia zmian w technologiach stosowanych przez Grupę do ograniczania emisji do powietrza lub też zmian w sposobie zagospodarowania odpadów i prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej), w tym również uzyskania nowych pozwoleń lub zmiany warunków dotychczasowych pozwoleń, które mogą podnosić koszty działalności Grupy.

Wprowadzanie przez Grupę substancji chemicznych do obrotu jest obciążone ryzykiem niespełnienia wymagań prawnych lub zmiany przepisów dotyczących wprowadzenia tych substancji zgodnie z Rozporządzeniem REACH, co może spowodować obciążenia finansowe dla Grupy poprzez dodatkowe nakłady, co w konsekwencji może mieć istotny negatywny wpływ na działalność Grupy, sytuację finansową i wyniki działalności Grupy.

Grupa dąży do ograniczenia ryzyka, prowadząc stały nadzór nad wymaganiami prawnymi dotyczącymi ochrony środowiska oraz realizując niezbędne zadania inwestycyjne pozwalające na spełnienie wszystkich wymogów środowiskowych. Działania te stwarzają duże szanse na obniżenie poziomu ryzyka i kosztów adaptacji prowadzonej przez Grupę działalności w zakresie ochrony środowiska do nowych warunków.

Jednostka dominująca może zostać zobowiązana do zapłaty podatku od nieruchomości w stosunku do wyrobisk górniczych lub urządzeń (obiektów) znajdujących się w wyrobiskach górniczych
Dnia 13 września 2011 r. Trybunał Konstytucyjny wydał wyrok, którego konsekwencją jest jednoznaczne wyłączenie z podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości wyrobisk górniczych (kosztów drążenia) oraz uzależnienie opodatkowania urządzeń i obiektów znajdujących się w tych wyrobiskach od ich klasyfikacji jako budowli w rozumieniu Prawa budowlanego. W świetle orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego oraz zapadłych korzystnych dla Grupy wyroków we wszystkich toczonych przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach („WSA Gliwice”) sprawach, wątpliwości może budzić jedynie opodatkowanie rzeczowych aktywów trwałych zlokalizowanych na dole kopalni (w podziemnych wyrobiskach) oraz możliwość powstania w przyszłości po stronie Grupy obowiązku zapłaty zobowiązań z tego tytułu. Zasadność tych orzeczeń jest jednakże kwestionowana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach oraz Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Bielsku-Białej, które wniosły skargi kasacyjne do Naczelnego Sądu Administracyjnego na wszystkie wydane, korzystne dla Grupy wyroki.

Grupa od 2009 roku z uwagi na opinie, w świetle których infrastruktura zlokalizowana na dole kopalni - w podziemnych wyrobiskach, podobnie jak podziemne wyrobiska górnicze (koszty drążenia) nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości, nie ujmuje przedmiotowej infrastruktury w deklaracjach podatkowych.

Grupa oceniając ryzyko dalszego prowadzenia postępowania sądowego skutkującego możliwością opodatkowania niektórych rzeczowych aktywów trwałych zlokalizowanych w wyrobiskach, aktualizuje ujęte w księgach wartości zobowiązań i rezerw na potencjalne spory z Gminami. Natomiast Gminy pomimo korzystnych rozstrzygnięć przed WSA Gliwice oraz wyroku Trybunału Konstytucyjnego w dalszym ciągu prowadzą postępowania w celu wyegzekwowania środków pieniężnych na podstawie wystawionych decyzji podatkowych.

Wprowadzenie podatku od kopalin
Wyniki finansowe Grupy mogą ulec pogorszeniu w przypadku wprowadzenia nowych, dodatkowych obciążeń (podatków, opłat) od wydobycia węgla kamiennego.