Matryca istotności
Na przełomie 2019 i 2020 roku przeprowadzono badanie ankietowe, do udziału w którym zaproszono m.in. uczestników rynku kapitałowego, kontrahentów jak i przedstawicieli organizacji społecznych. Na podstawie przeprowadzonego badania dokonano analizy istotności poszczególnych aspektów społecznej odpowiedzialności na decyzje interesariuszy oraz na wyniki ekonomiczne, społeczne lub środowiskowe Grupy JSW.
Wyniki przeprowadzonej ankiety walidacyjnej wskazują na szczególną istotność kwestii związanych z odpowiedzialnym zarządzaniem i zrównoważonym rozwojem. To z jednej strony istotność innowacyjności i uwzględnienie w perspektywie strategicznej aspektów zrównoważonego rozwoju, z drugiej znaczenie ładu korporacyjnego, etyki i przeciwdziałania korupcji.
Wśród aspektów środowiskowych na szczególną uwagę zasługuje zarządzanie energią, a w dalszej kolejności powiązane z nią emisje do atmosfery. Do szczególnie istotnych należą też kwestie związane z gospodarką odpadami i gospodarką ściekową, co w realiach działalności Grupy JSW sprowadza się do gospodarowania w głównej mierze odpadami wydobywczymi (tzw. skałą płonną) oraz odprowadzania wód kopalnianych.
Bardzo duże znaczenie mają też kwestie związane z zatrudnieniem, w szczególności jednak należy zwrócić uwagę na znaczenie zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Za ważne uznano również kwestie relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikami.
Interesariusze wskazali też szereg innych aspektów, które choć może nie tak ważne jak te wymienione powyżej, pozostają wciąż istotne. Jednocześnie jednak analiza wyników potwierdziła istotność kluczowych obszarów odpowiedzialności ujętych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2017-2020. Nie zaobserwowano istotnych zmian, które skutkowałyby koniecznością zmiany dotychczas raportowanych aspektów odpowiedzialności. Jednocześnie, mając na uwadze aktualne wyniki analizy, konkretnym aspektom w raporcie może zostać poświęcone nieco więcej uwagi. Dla interesariuszy ważne są również kwestie związane z uwzględnianiem w strategii rozwoju Grupy JSW aspektów zrównoważonego rozwoju i innowacyjności. Z jednej strony jest to z pewnością pokłosie zmian zachodzących w otoczeniu społeczno-gospodarczym, a z drugiej jest to wynikiem dużego nacisku Grupy JSW na te kwestie w ostatnich latach i silnego komunikowania konieczności uwzględniania tych kwestii w strategii biznesowej.