Artykuł archiwalny

Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Koleją podziemną bezpieczniej

Jastrzębska Spółka Węglowa zamierza do 2015 roku gruntownie zmodernizować system podziemnego transportu. Ma być bezpieczniej, szybciej i efektywniej.

Z nowoczesnych rozwiązań skorzystają pracownicy i pracodawca. Jest wiele obszarów gdzie można znaleźć wymierne oszczędności, gdyż podziemne trasy, które służą do transportu materiałów i przewożenia załogi w pięciu kopalniach należących do spółki, liczą  ponad 300 km. Wysiłek pracowników włożony w dotarcie do stanowiska pracy i czas dostawy materiałów do podziemnego wyrobiska przekładają się na konkretne pieniądze. Na drogach transportu dochodzi też do wypadków.

– Modernizacja systemów transportu jest obecnie naszym priorytetem w obszarze technicznym. To jeden ze sposobów podnoszenia efektywności pracy, ale nie chodzi tu tylko o optymalizację kosztów, ale także o poprawę komfortu pracy załogi i bezpieczeństwa pracy. Profesjonalnie przygotowany projekt i opracowane szczegółowo konkretne zadania, pozwolą  nam na zrealizowanie tak znaczącej inwestycji w okresie niecałych dwóch i pół roku – podkreśla Jarosław Zagórowski, prezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej.

Prace związane z unowocześnianiem transportu dołowego rozpoczęły się w 2008 roku od porównania systemów transportu stosowanych w poszczególnych kopalniach. Postanowiono je ujednolicić, uznając, że docelowo w JSW powinny  funkcjonować najwyżej dwa systemy: kolejki spągowe zębate z napędem własnym oraz kolejki podwieszone z napędem własnym, z naciskiem na jak najszersze wprowadzanie tych ostatnich. Stopniowo zaczęto eliminować najbardziej niebezpieczne i mało efektywne systemy transportowe oparte na kolejkach z napędem linowym i zastępować je kolejkami podwieszanymi z napędem własnym. Oprócz tego do przewożenia materiałów na dole kopalni, za przykładem kopalni „Budryk”, zaczęto w szerszej skali stosować kontenery, które produkowane są przy współpracy z Jastrzębskimi Zakładami Remontowymi wchodzącymi w skład grupy kapitałowej JSW. Na przełomie lat 2011/2012 wyprodukowano 740 takich wozów, a w najbliższym czasie planowane jest wyprodukowanie następnych 895.

- Kontenery gwarantują płynność transportu i dzięki nim można zrezygnować z niezwykle czasochłonnego przeładowywania materiałów, a im rzadziej materiały są przeładowywane, tym mniej jest wypadków związanych z tymi pracami – zauważa Michał Kapała, główny inżynier w zespole górniczym JSW SA.

Wraz z unowocześnianiem transportu dołowego ilość wypadków  związanych z transportem materiałów i ludzi  w JSW zaczęła  spadać - z ponad 30 rocznie w latach 2008 i 2009 do 23 w  2010 i 19 w 2011 r. Do połowy 2012 r. zanotowano 7 zdarzeń wypadkowych związanych z transportem.

Nowoczesne rozwiązania systemowe dla rozbudowujący się kopalni stały się strategicznie ważną sprawą. W 2009 roku długość tras wszystkich systemów transportu wynosiła w kopalniach JSW około 292 km, a  dwa lata później wzrosła do  323 km. Zwiększyła się przy tym o 63 km długość tras kolejek podwieszanych z napędem własnym – spalinowych, a ubyło 38 km tras kolejek podwieszonych z napędem linowym. Ilość ciągników  spalinowych kolejek z napędem własnym zwiększyła się o 32 sztuki – z 52  w 2009 roku do 84 w I kw. 2012 r.

Wprowadzenie systemów transportu opartych na kolejkach z napędem własnym umożliwia wykorzystanie ich tras, po odpowiednim przystosowaniu, do przewożenia ludzi, dzięki czemu mogą dojechać bezpośrednio do rejonu wykonywania prac. Najwięcej tras dopuszczonych do jazdy ludzi znajduje się w kopalni – Borynia-Zofiówka Ruch Borynia  8,9 km oraz kopalni Budryk 11,6 km. Kopalnie te posiadają najbardziej rozwinięty system transportu kolejkami podwieszanymi w kopalniach JSW.

Dzięki wprowadzeniu kolejek podwieszanych z napędem własnym oraz  konteneryzacji do 2015 roku zatrudnienie związane z transportem dołowym powinno się zmniejszyć w skali całej JSW o około 540 pracowników na dobę. Koszty przedsięwzięcia szacowane są na ponad 219 mln złotych, przy czym do końca 2011 roku JSW wydała na ten cel przeszło 62 mln złotych.