W JZR we współpracy z kopalniami JSW SA opracowano dwa rodzaje wozów kontenerowych, na które na dzień dzisiejszy jest największe zapotrzebowanie. Wozy różnią się przeznaczeniem. Pierwszy – kontenerowo-materiałowy – umożliwia załadunek materiałów w tzw. europaletach, drugi – kontenerowo-urobkowy – służy do transportu materiałów luźnych i urobku kopalnianego.
Konstrukcja wozów umożliwia łatwe odłączenie podwozia od kontenera z ładunkiem, który może być podwieszony na zestawie kolejki szynowej podwieszonej lub zamocowany na platformie transportowej kolejki spągowej i przetransportowany do przodka. Kontener zaopatrzony jest w mechanizm wywrotu, dzięki czemu – po zwolnieniu dwóch dźwigni – następuje samoczynne rozładowywanie. Taki system transportu redukuje nakład pracy podczas przeładunku i rozładunku, a więc również liczbę osób niezbędnych przy transporcie materiałów.
- Wprowadzenie transportu materiałów za pomocą wozów kontenerowych ma za zadanie dostarczenie materiałów załadowanych na powierzchni kopalni bezpośrednio do stanowisk pracy na dole. Co ważne, odbywa się to bez przeładunku i jest bezpośrednio powiązane z wprowadzaniem do kopalń systemu transportu dołowego opartego na kolejkach podwieszonych z napędem własnym, który ma za zadanie zastąpić przestarzały i mniej bezpieczny system kolejek podwieszonych z napędem linowym - mówi Michał Kapała główny inżynier w Zespole Górniczym JSW.
W najbliższych latach, Jastrzębska Spółka Węglowa wprowadzi zunifikowany system transportu kontenerowego we wszystkich zakładach spółki. Opracowany, na podstawie uwag i opinii przedstawicieli kopalń, przez konstruktorów JZR wóz kontenerowy uzyskał pozytywną opinię jednostki atestacyjnej oraz dopuszczenie Wyższego Urzędu Górniczego. Pierwsza partia - około 170 sztuk - jest już użytkowana w kopalniach JSW.