Kryteria legalności strajku zostały ściśle określone przepisami ustawy. Nakazuje ona przed jego rozpoczęciem wyczerpanie wszelkich procedur określonych w art. 7-14, a w szczególności zakończenie sporu zbiorowego protokołem rozbieżności oraz nakłada obowiązek ogłoszenia strajku co najmniej 5 dni przed jego rozpoczęciem.
Procedury te przez Komitet Protestacyjno-Strajkowy nie zostały wyczerpane.
Zwracamy uwagę, że :
- Spór dotyczy zabrania posiłków profilaktycznych pracownikom powierzchni, którzy nie pracują w warunkach szczególnie szkodliwych i nie są narażeni na ubytek energetyczny.
- Formalnie spór ten trwa nadal, bowiem do dnia ogłoszenia strajku nie podpisano protokołu rozbieżności. Ponadto w dniu rozpoczęcia strajku tj. 28 stycznia 2015 r. na godzinę 8.00 wyznaczono kolejny termin spotkania stron sporu z udziałem mediatora. Mediacje te odbyły się bez podpisania protokołu rozbieżności, a kolejny termin spotkania zarządu i strony społecznej wyznaczono na 11 lutego 2015 r.
- Referendum przeprowadzone przez Komitet Protestacyjno-Strajkowy w dniu 26-27.01.2015 nie dotyczył przedmiotu sporu zbiorowego, który się toczy, a ponadto pytania referendalne nie zmierzały do ustalenia woli załogi co do strajku, a wyłącznie do akcji protestacyjno-strajkowej. Tym samym nawet pozytywne wyniki referendum nie mogą stanowić podstawy faktycznej, ani prawnej dla wszczynania akcji strajkowej.
- Postulaty strajkowe daleko odbiegają od przedmiotu toczącego się sporu zbiorowego, a także od zakresu sporu zbiorowego zdefiniowanego ustawowo.
Biorąc pod uwagę to, że strajk jest nielegalny oraz fakt, że każdy dzień jego kontynuowania przynosi realne straty zarówno dla firmy, jak i jej pracowników, zarząd apeluje do organizatorów strajku o zaniechanie działań strajkowych i umożliwienie załodze podjęcia normalnej pracy. Równocześnie zarząd podtrzymuje wolę kontynuowania rozmów ze stroną społeczną w sprawie przedłożonych stronie związkowej propozycji działań oszczędnościowych w obszarze kosztów pracy.