W wyniku analizy Spółka zidentyfikowała istotne argumenty przemawiające za faktem, iż przepisy na podstawie, których zapłacono tzw. składkę solidarnościową naruszały przepisy Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej na wielu płaszczyznach, w szczególności w zakresie zakazu wprowadzania przepisów o charakterze retroaktywnym, prawa własności, zasady powszechności, równości i sprawiedliwości opodatkowania oraz zasady równości wobec prawa.
Środki realizujące obowiązek zapłaty składki zostały wprowadzone niemal rok po przyjęciu Rozporządzenia Rady UE i niemal 9 miesięcy po upływie terminu daty krańcowej ustawy nowelizującej, co spotęgowało efekt retroaktywności tej regulacji. Polski ustawodawca nie uwzględnił kryterium minimum 75% przychodów z wydobycia/sprzedaży węgla kamiennego jako przesłanki kwalifikacji podmiotu zobowiązanego do wpłaty składki solidarnościowej.
Niezależnie od powyższego w opinii JSW SA, polskie przepisy określiły krąg podmiotów obciążonych składką szerzej, niż krąg podmiotów zobowiązanych do uiszczenia tymczasowej składki solidarnościowej na gruncie Rozporządzenia Rady UE. Spółka nie wytwarza w istotnym zakresie produktów w łańcuchu energii, a tym samym nie była beneficjentem sytuacji na rynku energii. Spółka poniosła istotne ujemne skutki tej sytuacji i związanego z tym wzrostu kosztów, ponieważ zużywa znaczne ilości energii elektrycznej.
Spółka była jedynym podmiotem w Polsce zobowiązanym do zapłaty składki solidarnościowej, której naliczenie i zapłata skutkowało podwójnym obciążeniem dochodu Spółki za 2022 rok - najpierw 19% podatkiem CIT , a dodatkowo 25% składką solidarnościową. Zapłata składki solidarnościowej znacząco zwiększyła obciążenia publicznoprawne dochodu JSW SA za 2022 rok.