Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

JSW Logistics testuje nowe wagony

Innowacyjne, ale przede wszystkim większe od wagonów – kontenery kolejowe mają służyć do transportu węgla koksowego i koksu. JSW Logistics należący do Jastrzębskiej Spółki Węglowej szuka sposobów, aby przewóz produktów był bardziej efektywny.

zdjęcia: Dawid Lach

Testy kontenerów kolejowych odbyły się w Koksowni Przyjaźń w Dąbrowie Górniczej, z której koks transportowany jest między innymi do portu w Gdyni.

Podczas testów sprawdzane było przede wszystkim dopasowanie nowego typu wagonów do istniejącej infrastruktury załadunkowej na terenie koksowni. Nowatorskie kontenerowce na jednej platformie mieszczą 2 kontenery o łącznej kubaturze 90 metrów sześciennych, w stosunku do tradycyjnego transportu, który ma objętość 72 metrów sześciennych. Pozwoli to na zwiększenie masy przewozowej o około 40 procent. Co ważne, skład pociągowy liczący 44 platformy z 88 kontenerami, może przewieźć jednorazowo 2200 ton koksu.

– Nowatorskie wagony przyczynią się przede wszystkim do wzrostu efektywności. Pomieszczą one większą ilość koksu, pozwolą też zminimalizować straty związane z eksploatacją  samych wagonów oraz zmniejszą stopień degradacji koksu, chociażby poprzez sposób rozładunku. Rozładunek będzie polegał na przechyleniu kontenera i wysypaniu jego zawartości, a nie jak do tej pory - agresywnym rozładunku czerpakami – zwraca uwagę Piotr Kiliszek, prezes zarządu JSW Logistics i dodaje: – Transport będzie wydajniejszy i bardziej przyjazny dla środowiska. Jestem pełen optymizmu, mam nadzieję, że testy przebiegną pomyślnie.

Ostatni etap testów będzie polegał na przewozie koksu do portu w Gdyni i sprawdzeniu infrastruktury rozładunkowej. Rozładunek kontenerów może być prowadzony na 3 sposoby: czerpakiem typu FUCHS, wózkiem widłowym typu Kalmar za pomocą, którego kontener zostaje uniesiony i przechylony wzdłuż płaszczyzny poziomej kontenera oraz dźwigiem portowym, którym rozładowywane są wagony węglarki. Przedstawiciele firmy produkującej kontenery kolejowe deklarują, że czas rozładunku może się skrócić się z 24 do 8 godzin.

Inne aktualności

Zakończono najtrudniejszy etap pogłębiania szybu III w KWK Pniówek

Prace nad pogłębianiem szybu materiałowo-zjazdowego w kopalni Pniówek osiągnęły kluczowy etap. Szyb III został zgłębiony do docelowej głębokości 1053 m. Realizacja projektu stanowi istotny krok w modernizacji infrastruktury kopalni, zapewniając nowe możliwości rozwoju i…

Przyszli chemicy odwiedzili CLP-B

26 studentów z Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki przyjechało z wizytą do Centralnego Laboratorium Pomiarowo-Badawczego. Studenci z uwagą przyglądali się nowoczesnym urządzeniom do badań laboratoryjnych.

Nowoczesny sprzęt dla ratowników

Jastrzębska Spółka Węglowa wymienia aparaty regeneracyjne ratownicze we wszystkich swoich kopalniach. To największy zakup dla ratownictwa górniczego w historii Spółki.

Konferencja metanowa

W Katowicach odbyły się dwudniowe warsztaty na temat najlepszych praktyk w zakresie monitorowania, wychwytywania i wykorzystania metanu w kopalniach węgla. W konferencji wzięło udział wielu światowych ekspertów, między innymi z Francji, Serbii, Chin i Stanów…

Konkurs bhp dla uczniów

W kopalni Budryk w Ornontowicach odbył się finał wojewódzkiego konkursu bezpieczeństwa i higieny pracy dla uczniów kształcących się w zawodach górniczych „Bezpieczny skok z bhp do górnictwa”. Organizatorem konkursu był Okręgowy Inspektorat Pracy w Katowicach przy…

Serbia ważnym partnerem handlowym

Jolanta Gruszka, zastępca prezesa zarządu JSW ds. handlu reprezentowała Jastrzębską Spółkę Węglową podczas rządowej delegacji w Serbii. W Belgradzie omawiano szanse na rozwój współpracy gospodarczej między krajami.

Więcej aktualności