Ikona BIP Ikona Portal Pracownika Ikona poczty Facebook Twitter Instagram Youtube Linkedin RSS Ikona szukania PLEN

Nie oczerniaj górnika!

|   COVID

Ruszyła kampania Jastrzębskiej Spółki Węglowej i Fundacji JSW pod hasłem „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika!”, przeciwko dyskryminacji osób związanych z górnictwem i mieszkańców Śląska. Ambasadorem kampanii jest znany piłkarz, rodowity jastrzębianin – Kamil Glik.

www.nieoczerniaj.pl

Jastrzębska Spółka Węglowa, za pośrednictwem Fundacji JSW, w trosce o swoich pracowników, ich rodziny i lokalną społeczność postanowiła ruszyć z kampanią „STOP HEJTOWI! Nie oczerniaj górnika”, której głównym zadaniem będzie zmiana postaw społeczeństwa wobec mieszkańców Górnego Śląska, a w szczególności górników. Do akcji przyłączyli się ludzie ze świata sportu, filmu, telewizji i muzyki, którzy są związani z regionem i środowiskiem górniczym, w tym m.in. prezenter radiowy i telewizyjny Mariusz Kałamaga, Justyna Święty – Ersetic, mistrzyni Europy w biegu na 400 m, aktorka Sonia Bohosiewicz, członkowie kabaretów Kabaret Młodych PanówŁowcy.B, zespół Feel wraz z liderem Piotrem Kupichą, trio muzyczne Frele oraz reprezentant Polski w piłce nożnej, rodowity jastrzębianin, który stał się twarzą kampanii – Kamil Glik. Żadna z tych osób nie bierze wynagrodzenia za udział w akcji.

Kampania jest odpowiedzią na negatywne emocje, które pojawiły się podczas pandemii koronawirusa i są wynikiem różnych czynników, m.in. obaw o przyszłość i zdrowie najbliższych. Naturalnym mechanizmem obronnym społeczeństwa w takich chwilach jest poszukiwanie kozła ofiarnego, którego będzie można obarczyć odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację. Pretekstem do wyznaczenia tej roli mieszkańcom województwa śląskiego, a w szczególności ludziom związanym z górnictwem, stała się zwiększona liczba przeprowadzonych testów na koronawirusa na Śląsku i w śląskich kopalniach. Negatywne emocje znalazły ujście głównie w Internecie, gdzie użytkownicy, zwabieni swoją anonimowością, szkalują górników, ich bliskich oraz mieszkańców całego regionu. Niestety, hejt wyszedł poza Internet, a przypadki dyskryminacji i agresji zagościły na ulicach polskich miast.

Mimo apelu różnych śląskich instytucji i organizacji oraz śląskich mediów, hejt nie ustaje. – Wierzymy, że nasza kampania przywróci prawdziwy, pozytywny wizerunek Śląska, górników i branży wydobywczej mówi Włodzimierz Hereźniak, prezes zarządu Jastrzebskiej Spółki Węglowej.

Główny problem w zatrzymaniu fali nienawiści tkwi w braku zrozumienia przez społeczeństwo charakteru pracy górników. – Stanęliśmy w obronie naszych pracowników i ich rodzin. To oni stanowią o wartości spółki, dlatego naszym zadaniem jest zapewnienie im bezpiecznego i stabilnego miejsca pracy oraz życia – mówi Artur Dyczko, prezes Fundacji JSW oraz wiceprezes i szef Sztabu Kryzysowego JSW SA. – Kampania wynika również z poczucia jedności i bliskości z lokalną społecznością, jest próbą podjęcia walki z pogłębiającymi się antagonizmami i dyskryminacją wobec mieszkańców regionu, w którym pracujemy i żyjemy – podkreśla wiceprezes Artur Dyczko.

Sztab Kryzysowy oraz Zarząd JSW – po wybuchu pandemii – natychmiast wprowadził wytyczne władz państwowych oraz Światowej Organizacji Zdrowia minimalizujące zagrożenie zarażeniem. Obecnie w Spółce prowadzone są bezprecedensowe, zakrojone na szeroką skalę testy na obecność COVID –19 wśród załogi, co pozwoli wyeliminować zagrożenie.

Inne aktualności

Wznowienie prac nad nowym Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy

Zarząd JSW SA jednogłośnie podjął decyzję o wznowieniu prac nad nowym, jednolitym Zakładowym Układem Zbiorowym Pracy dla pracowników Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA.

Europejski tydzień surowców w Brukseli

W zeszłym tygodniu w Brukseli odbyła się coroczna konferencja poświęcona surowcom „EU Raw Materials Week”. Jest to największe wydarzenie poświęcone temu sektorowi organizowane pod patronatem Komisji Europejskiej, w którym udział biorą przedstawiciele instytucji,…

JSW uruchamia platformę edukacyjną „To jest węgiel”

JSW SA przedstawia nową platformę internetową „To jest węgiel”, która została stworzona, aby edukować, angażować i inspirować. Strona ta stanowi centrum wiedzy o węglu metalurgicznym – surowcu, który jest nieodzowny w przemyśle stalowym i ma ogromne znaczenie w…

Hołd dla górników kopalni Manifest Lipcowy

Przed kopalnią Zofiówka (dawniej Manifest Lipcowy) w Jastrzębiu-Zdroju oddano hołd górnikom, przeciw którym 43 lata temu, dwa dni po ogłoszeniu stanu wojennego, użyto broni. Przed tablicą upamiętniającą tragiczne wydarzenia kwiaty złożyli m.in. przedstawiciele załogi,…

Uroczystości Barbórkowe w JSW

Oficjalna akademia barbórkowa Jastrzębskiej Spółki Węglowej odbyła się w kopalni Pniówek, która dokładnie dzisiaj obchodzi 50-lecie działalności. Wśród zaproszonych gości była Minister Przemysłu Marzena Czarnecka.

Kopalnia Pniówek fedruje już 50 lat

4 grudnia Pniówek obchodzi 50-lecie działalności. To pół wieku wydobycia węgla koksowego, rozwoju, ale też tragicznych katastrof górniczych. Zakład wciąż pozostaje jedną z najważniejszych kopalni należących do Jastrzębskiej Spółki Węglowej, z bogatą przeszłością i…

Więcej aktualności